دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹
نقش اصلی رسانه‌ها در کسب و کارهای امروز

نقش اصلی رسانه‌ها در کسب و کارهای امروز

علیرضا خدائی
ماهنامه توسعه معادن

امروزه با پیشرفت علم و درنتیجه افزایش جمعیت انسان‌ها و بالا رفتن سطح سواد جامعه بشری فرصت‌های جدید شغلی بسیار بیشتری ایجاد شده است و از طرف دیگر به خاطر رقابت و تغییر سطح توقعات مردم، روند درآمدزایی کسب‌وکارها پیچیده‌تر شده‌ است. در این روزگار رهبران و مدیران کسب‌وکارها نیاز به آشنایی و تسلط لازم بر بسیاری از علوم مختلف را دارند و همچنین نیاز دارند تا با مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مشورت نمایند تا بتوانند کسب‌وکار خود را هدایت کنند.


از طرفی رقابت باعث شده است که هر واحد تولیدی قبل از اقدام به تولید به مسایل مختلفی فکر نماید و مسلما مهم‌ترین آن بازار و فروش محصول و خدمات است. امروزه یکی از عوامل بسیار مهم در میزان فروش؛ نشان تجاری یا همان برند است و کسب‌وکارهایی موفق هستند که برند معتبری داشته باشند.
جدای از عوامل کیفیتی، یکی از مباحث مهمی که در ایجاد برند معتبر در یک کسب‌وکار نقش اصلی دارد میزان آشنایی مدیران و استفاده از دانش تبلیغات و رسانه در ایجاد نشان تجاری است، شاهد هستیم که داشتن نشان تجاری (برند) عامل اصلی در بازاریابی، فروش و یا هر فعالیت اقتصادی دیگر است.
اما اینکه سخن نخست این شماره را مجدد به این مورد اختصاص دادم مشکلاتی است که رسانه‌ها همواره داشته‌اند و دلیل آن‌هم عدم شناخت بسیاری مدیران از دانش رسانه‌ای بوده است و فعالیت رسانه‌ای خیلی مسئله مهمی برای آن‌ها نبوده است و به آن، نه به‌عنوان یک رکن اصلی از فروش و بازاریابی محصول بلکه به‌عنوان یک کار جنبی و یا هزینه مازاد نگاه می‌کنند و البته شاید هم حق داشته باشند وقتی اقتصاد کشور بر اساس چارچوب دولتی، دستوری و رانتی شکل می‌گیرد افراد خیلی خود را درگیر این مقوله نمی‌کنند.
سیاسیون شاید قدر رسانه‌ها را بیشتر از کسب‌وکارها بدانند چرا که با کمک دانش رسانه و تبلیغات موفق شده‌اند تا بر قدرت دست یابند اما متاسفانه کسب‌وکارها در کشور ما عموما تولید محور و بازاریابی آن‌ها به‌صورت سنتی است. البته در صنایع رقابتی (بیشتر خصوصی هستند) این قضیه کاملا متفاوت است و بحث تبلیغات و حضور در رسانه‌های مختلف اهمیت بسیاری دارد و قسمت عمده‌ای از هزینه‌های این مجموعه‌ها را به خود اختصاص داده است و نمونه آن در داخل کشور از بانک‌ها، صنایع غذایی و انتشارات آموزشی می‌توان نام برد که در مورد آخر شاید هزینه تبلیغاتی موسسات آموزشی در سال چندین برابر ارزش مجموعه‌هایشان باشد. این مجموعه‌ها همواره از بهترین مشاورین رسانه‌ای و تبلیغاتی کشور استفاده نموده و با در نظر گرفتن عوامل مختلفی از طراحی، شعارهای تبلیغاتی و… تلاش می‌کنند تا با شناخته شدن نشان تجاری به افزایش درآمد کسب‌وکار خود کمک نمایند و همواره به بحث‌هایی نظیر روانشناسی، جامعه‌شناسی و چندین علوم مختلف توجه می‌نمایند تا بازده و حضور بهتری با کمک رسانه‌ها در جامعه داشته باشند.
متاسفانه در اکثر صنایع کشور و بخصوص صنایع مادر نظیر معادن و صنایع معدنی وضعیت بسیار متفاوت است این صنایع که عموما دولتی یا خصولتی‌اند دانش رسانه برای بیشتر مدیران و مسئولان ناشناخته است و خیلی اعتقادی به آن ندارند چرا که عموما نگران سود نیستند و بیشتر نگران موقعیت شغلی و آینده کاری خود هستند و اگر هم حضور داشته باشند دلیل و هدف آن خیلی مشخص نیست و مدیران اندکی به این موارد توجه ویژه دارند و بعضا هم شاهد هستیم از امکانات رسانه‌ای این مجموعه‌ها در جهت منافع شخصی استفاده می‌نمایند.
متاسفانه این وضعیت تنها در این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های کوچک‌تر که خدماتی به این صنایع ارایه می‌دهند نیز این‌گونه هستند چون عموما تصور می‌کنند که فروش خدمات یا تجهیزات به صنایع اصلی کشور بیشتر بر اساس روابط شکل گرفته است تا نشان تجاری و کیفیت؛ در موارد متعددی با شرکت‌های مهندسی و قطعه سازان داخلی گفت‌وگو داشته‌ایم و این عزیزان ادعا داشتند که کیفیت، قیمت و خدمات بسیار بهتری نسبت به مشابه خارجی دارند ولی صنایع ترجیح می‌دهند تا با برندهای معتبر همکاری نمایند و دلیل آن مشخص است که عموم شرکت‌های ما بیشتر به تولید فکر کرده‌اند و در راستای برندسازی تلاش ننموده‌اند و به طبع خیلی با دانش رسانه و تبلیغات و استفاده از آن‌ها در برندسازی آشنا نیستند.
اما عمده این مشکل و عدم آگاهی و شناخت دانش رسانه و تبلیغات برای دست‌اندرکاران رسانه‌ها می‌باشد. در حدود بیست سال فعالیت رسانه‌ای که داشته‌ام همواره با بسیاری از افراد و شرکت‌هایی همکاری داشته‌ایم که برای خود تعریف سطحی از رسانه و تبلیغات کرده‌اند و اکثرا فکر می‌کنند با سفارش آگهی در رسانه‌‌ها مشکل این بخش خود را حل خواهند نمود بدون اینکه برنامه تبلیغاتی و رسانه‌ای مدونی داشته باشند. معمولا پس از مدتی که سفارش آگهی یا گزارش و رپورتاژ می‌‌دهند با ناراحتی و گلایه اعلام می‌کنند که رسانه‌ها کارایی لازم برای ما نداشته‌اند و وقتی از اهداف و انتظارات آن‌ها مطلع می‌شویم این عزیزان انتظاراتی از یک صفحه آگهی دارند که احتمالا ترامپ از تیم مشاوران رسانه‌ای و تبلیغاتی خود جهت انتخابات کمتر انتظار دارد!
دوستان عزیز رسانه و تبلیغات نیاز به مطالعه مقالات، کتب و حضور در دوره‌های مختلف آموزشی دارد و یک سواد رسانه‌ای لازمه هر مدیر در هر پستی در هر سازمان و شرکتی است. تیم متخصص باید از طراحی و انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب تا نحوه تعامل با انواع رسانه‌ها را بررسی کند و همان‌طور که در بالا ذکر شد دانش رسانه و تبلیغات امروز یک رکن اصلی از فروش است و مجموعه‌ها و دانش‌های مختلفی باید در کنار هم فعالیت نمایند تا شما بتوانید یک بازده مطلوب در راستای اهداف مجموعه خود داشته باشید. هرکدام از رسانه‌ها یک ابزار هستند که می‌توانند به شما در اهداف تبلیغات و فروش کمک نمایند و سیاست‌گذاری بر عهده شما است و به‌صرف حضور یا درج یک آگهی حتی در پربازدیدترین رسانه مشکل شما حل نخواهد شد.
در تبلیغات عوامل مختلفی در کنار هم هستند تا به شما در شناخته شدن کمک نمایند و یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها طراحی و دیزاین آگهی و تبلیغات است طراحی‌های نامناسب از شکل لوگوی سازمانی تا چیدمان که اکثر شرکت‌ها به آن توجه ندارند و فکر نمی‌کنند این بخش ویترین کار آن‌هاست و باید طراحی متناسب با توجه به نوع فعالیت و رسانه‌ای که همکاری دارید داشته باشید تا در این بازار پرهیاهو رسانه‌ها، بهتر بتوانید دیده شوید.
حضور رسانه‌های متعدد در جامعه شاید به ضرر خود رسانه‌ها باشد اما سود آن برای افراد و شرکت‌هایی است که با این رسانه‌ها همکاری دارند و به آنها کمک می‌نماید تا از گزینه‌های مختلفی برای شناساندن خود و محصول بهره‌مند شوند و حضور متعدد این رسانه‌ها باعث کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازده بیشتر برای مجموعه‌ها شده است.
به یاد داشته باشید که شما باید اهداف را خود و بر اساس نقشه کسب‌وکار سازمان تعیین کنید و نیازمند مشاوره با کارشناسان در عرصه رسانه و تبلیغات هستید و این مقوله یک نگاه سطحی نیست، حتی امروزه مدیریت رسانه و تبلیغات از هم تفکیک شده‌اند و کسب‌وکارها از مشاورهای مختلفی در این عرصه استفاده می‌نمایند.
صنایع و معادن کشور که این روزها به خاطر افزوده شدن رقبا و تولید بیشتر مشکلات فروش پیدا کرده‌اند باید از مجموعه‌های تولید محور خارج شده و نگاه ویژه به بازار داشته باشند و برای حضور فعال‌تر در بازار نیاز به استفاده از مشاورین رسانه‌ای جهت حضور موثر در داخل و خارج کشور هستند تا بتوانند اهداف خود را پوشش بدهند.
در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که برخی از شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و مجموعه‌ها همواره وجود داشته‌اند که برنامه مدون و رسانه‌ای منسجمی دارند و با هدف مشخصی کارهای رسانه‌ای و تبلیغات خود را انجام می‌دهند و مدیران این مجموعه‌ها دانش رسانه‌ای خوبی داشته و از مشاوران متعددی استفاده نموده‌اند هزینه‌های خود را با برنامه انجام و همواره از نکات جدیدی در عرصه رسانه و تبلیغات استفاده می‌کنند اما متاسفانه اندک هستند امید است که مدیران در کنار کلیه کارها به این بخش نیز نگاه ویژه داشته باشند.

دانلود pdf متن فوق اینجا کلیک نمایید

حتما ببینید

تقاضای فولاد در منطقه خاورمیانه

امیررضا سلیمانی نسبکارشناس ارشد گروه مطالعات اقتصادی فولاد تکنیک پیش‌بینی اکثر کارشناسان صنعت فولاد حاکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *